آموزش – چگونه می توان برنامه اجرایی در جهت توانمند سازی فردی تهیه کرد؟

[ad_1]

یک برنامه اجرایی ، راهنمای نوشته شده ای است که به شما کمک می کند تا توجه خود را متمرکز کنید. افکار خود را منظم کنید و آنچه را که برای رسیدن به هدف هایتان نیاز دارید، شناسایی کنید.

موفقیت
برنامه اجرایی به شما کمک می کند تا به طور مشخص به اهداف تان برسید

برنامه اجرایی، ابزاری مهم برای رسیدن به موفقیت، پیاده‌ سازی سیستم اجرایی و همین طور پلن اجرایی برای مدیریت زمان و مدیریت انرژی است تا شما بتوانید به بهترین نحو ممکن به توانمندسازی فردی دست پیدا کنید.

برنامه اجرایی چگونه تنظیم می شود؟

برای تنظیم و پیاده سازی برنامه اجرایی به طور کلی می توان هفت مرحله را دنبال کرد که در ادامه با ذکر این هفت مرحله، به طور کامل به شرح آن نیز پرداخته می شود.

مراحل هفت گانه برنامه اجرایی چیست؟

  1. هدف کلی
  2. انگیزه
  3. خواستها
  4. کارهایی که باید انجام شود.
  5. تجسم
  6. رویدادهای احتمالی و انعطاف پذیری
  7. درونی کردن و قوام بخشیدن
موفقیت
برای داشتن یک برنامه اجرایی درست نیاز به شناخت دقیق از توانایی های فردی و کلی دارید

جالب است که بدانید مایکروسافت برای تهیه برنامه اجرایی، نمونه نرم افزارهایی را به طور رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده است. نرم افزارهای مایکروسافت برای برنامه های اجرایی؛ اکسل (Microsoft Excel) و مایکروسافت پروژه (Microsoft Project) هستند.

اینها در واقع ابزارهایی برای تسهیل در پیاده سازی برنامه اجرایی می باشند که روند پیشرفت را سرعت می بخشند و به پیگیری امور کمک می کنند.

در نوشتن طرح اصلی برای برنامه اجرایی که در واقع طرح توجیهی است، باید به این نکات توجه زیادی داشت. یک طرح توجیهی باید :

  • با درک روشنی از منابع در دسترس بهبود یابد.
  • تمامی کارکنان سازمان را شامل ‌شود.
  • مسئولیت‌ ها را مناسب با افراد و زمانی که در اختیار دارند، انتخاب کند.
  • زمان‌ بندی واقع‌بینانه و قابل دستیابی ارائه کند.
هدف گذاری
نوشتن اهداف به صورت دقیق بخشی از برنامه اجرایی است

مرحله اول- هدف کلی

نوشتن اهداف و برنامه ریزی درست نیازمند شناخت دقیق از توانایی های فردی است. شما باید بتوانید هدف خود را به صورت کلی و قابل ارائه به دیگران، روی کاغذ بنویسید.

در نوشتن اهداف باید به طور دقیق و کامل مشخص کنید که قرار است به چه چیزی دست پیدا کنید؟ در واقع چه چیزی را می خواهید؟

مرحله دوم- انگیزه

انگیزه یعنی علت! یعنی دلیل و چرایی! شما باید به طور دقیق دلایل خود را برای رسیدن به اهدافی که در بخش قبلی گفتیم، بیان کنید.

اینکه چرا اهداف تان این است را باید بتوانید بیان کنید. در مورد اهداف و انگیزه و ارتباط آنها باید به خوبی مطالعه کنید. درباره خودتان و چرایی انجام کارهایتان و همان اهداف تان را بفهمید!

باید بنویسید که این هدف، چه نتیجه ای برای شما دارد؟ چه ثمره و فایده ای دارد؟ فکر می کنید هنگامی که به این هدف رسیدید، چه احساسی خواهید داشت؟

مرحله سوم- خواستها

اکنون نوبت به این رسیده است که اهداف خود را به اجزای کوچک تر و قابل دستیابی تر تقسیم کنید. ما در تقسیم بندی اهداف می توانیم اینطور عمل کنیم که اهداف را به :

اهداف اصلی – اهداف فرعی – اهداف اصلی کوچک – اهداف فرعی کوچک تقسیم نماییم. هدف های اصلی در واقع همان خواسته های شما است که شاید به دلایلی در ضمیر ناخودآگاه شما واپس رانی شده و شکل آن تغییر کرده است.

با کمی دقت و تامل این اهداف را از بین بیشمار اهداف خود مشخص کنید. از خود بپرسید که دقیقا به دنبال چه هستید؟ بدون اینکه شرایط و امکانات را در نظر بگیرید. آن را روی کاغذ بنویسید و براساس آن پیش بروید.

یک پیشنهاد: برای رسیدن به هدف های فرعی خود، برای خود ارزش و اعتبار قائل شوید. یعنی خودتان را در جایگاه مهم و اصلی ببینید و خواسته هایتان را بر طبق شرایط مطلوب تعیین کنید.

موفقیت
برای نوشتن لیست کارهایی که باید انجام دهید در برنامه اجرایی اولویت اجرا قائل شوید

مرحله چهارم – کارهایی که باید انجام دهید.

در یک لیست بلند و بالا باید بنویسید که برای رسیدن به اهداف خود چه کارهایی باید انجام دهید؟ می توانید برای شروع از کارهای کوچک شروع کنید. مثلا اگر می خواهید یک شرکت ترانزیت راه اندازی کنید، باید بدانید که چه چیزهایی را می خواهید جابه جا کنید؟ در چه مناطقی می خواهید کار کنید؟ دامنه کاری شما مختص چه کسانی است؟ و …

در لیست کارهایی که باید انجام دهید همیشه باید قدرت مانور را در نظر بگیرید. ممکن است امروز در حین نوشتن برنامه کاری تان احساس کنید که باید برای رسیدن به یک بخشی از اهداف خود، نیاز به انجام کارهای دیگری دارید. پس همیشه این لیست را باز بگذارید و جایی برای فکر کردن به خود اختصاص دهید.

آن را با دقت تهیه کنید. لیست کارهایتان را با اهداف تان مرتبط کنید و به خودتان اهمیت دهید. گزارش های دقیقی از نیازهای شما و خواسته هایتان، لیست کاری شما را تغییر می دهد.

مرحله پنجم – مجسم کردن

شما باید بتوانید موارد زیر را به خوبی مجسم کنید. یعنی تصور کنید. خلق کنید و برای رسیدن به آنها قدم بردارید.

  • هدف کلی تان (مرحله ۱)
  • اهداف اصلی کوچک (مرحله ۳)
  • اقدامات و کارهایی که باید انجام دهید.(مرحله ۴)

در مرحله مجسم کردن شما با آرامش خاطر تصویر سازی کنید. اینکه وقتی به اهداف خود رسیدید، و نتیجه گرفتید، چه حال خوبی خواهید داشت.

تصور کنید لحظه ای که بخشی از اهداف شما شکل خروجی و عملیاتی گرفته است. چه حال خوبی برای شما به وجود می آید.

برنامه ریزی
برای انجام کارهایتان در برنامه اجرایی برنامه ریزی دقیقی داشته باشید و جایی برای کارهای غیرمنتظره داشته باشید

مرجله ششم – رویدادهای احتمالی و انعطاف پذیر

در این بخش شما باید قدرت مانور خود را محک بزنید. اینکه اگر خطا و اشتباهی دارید، یا در طول انجام کارهایتان خطایی صورت پذیرفت، یا جایی از کار ایرادی پیدا کرد، چه اقدامات اصلاحی باید انجام دهید؟

اگر به مانعی برخوردید، باید خارج از برنامه خود بتوانید با حفظ اصول انعطاف پذیری و آمادگی لازم برای تغییر در برنامه ریزی هایتان، راه را ادامه دهید.

شما می توانید بخشی از وقایع را پیش بینی کنید. یا حدس بزنید که در صورت بروز خطا چه مشکلاتی پیش می آید! برای آنها راهکار داشته باشید و یا از دیگران کمک بگیرید.

برنامه ریزی و حدس مسائل احتمالی قبل از وقوع و آمادگی ذهنی داشتن برای اجرای اقدامات اصلاحی و جبرانی در صورت بروز هرگونه مشکل و مسئله شما را قادر می سازد تا بتوانید ریسک کنید.

برنامه اجرایی موفق
یک برنامه موفق به چالش ها و مشکلات هم فکر می کند

مرحله هفتم- درونی کردن و قوام بخشیدن

شما باید بتوانید برنامه خود را با مراجعه چندبار و تکرار و مرور کارهایی که باید انجام دهید، در خود نهادینه کنید. این کار باعث می شود تا تمرکز حواس شما بیشتر از همیشه شود.

باخودتان به صورت شفاف و عملیاتی برنامه ریزی تان را مرور کنید. چالش ها و مشکلات را بررسی کنید. مشخص کنید در چه نقاطی ضعف دارید و چه نقاطی قوت دارید! برای اهداف خود برنامه ریزی داشته باشید و در جهت رسیدن به برنامه اجرایی خود تلاش کنید.

یک مثال عملیاتی

تصمیم گرفته اید فروش خود را افزایش دهید. وارد بازی شوید و تصویر کنید در حال نمایش و عرضه کالاهایتان هستید. آن هم به صورت حرفه ای!

سوالاتی را برای خود مطرح کنید که نیازهای مشتری را بفهمید. مزایای محصول و خدمات خود را به صورت شفاف به مشتری توضیح دهید. به او نشان دهید که در صورت خرید و دریافت خدمات از شما، به چه چیزی دست پیدا می کند. با اطمینان و قاطعیت به پرسش های خریداران پاسخ دهید. در خواست سفارش ها را پر کنید. پاسخ مثبت خریداران را دریافت کنید و برای آنها شگفت زده شوید. خواهید دید که تصویر ذهنی شما بعد از مدتها تبدیل به یک رفتارهای درست و هدفمند در جهت فروش بهتر و بیشتر می شود. موفق باشید.

[ad_2]

منبع : karmandcontrol.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *